2019. január 27., vasárnap

Mit tanít a fapóz a gyermekednek?




2005-ben kezdődtek a panaszaim, amikor is a testem fél, pontosabban a teljes jobb oldala elkezdett tiltakozni a mozgás ellen. Zsibbadtak a karjaim, lábaim, fájt a derekam, csípőm. Gerinsérv gyanúval teljesen nyugalmas napokat írtak elő, szó szerinti mozdulatlanságra, fekvésre ítéltek. A testem viszont mást jelzett: mivel a fekvéstől csak rosszabbodott az állapotom, elkezdtem kutatni. Mit tehetnék magamért? Így találtam rá a jógára. Először, mivel németországi tartózkodásunk kellős közepén kellett ezzel a kihívással szembenéznem, youtube videókkal próbálkoztam. Majd egyre többet jártam jógázni és elkezdett felébredni a testem, javulni az állapotom. Elkezdtem érezni, hogy nem csupán testmozgásról szól a jóga: mikor leléptem a szőnyegről, akkor sem szűnt meg a hatás: a mindennapjaimban új érzésekkel kezdtem gazdagodni. 

 Mikor hazatértünk külföldi tartózkodásunkról, pszichopedagógusként egy olyan intézmény falai közé keveredtem, ahol a gyermekek írtózatosan rossz állapotban voltak: a szó szoros értelmében testi, lelki, szellemi szinten peremhelyzetű családok utódait próbáltuk nevelgetni. Mindennaposak voltak a vérre menő csaták, a verbális, otromba ócsárolások, bántalmazások. A gyerekek nagy része alultáplált volt, ingerült, ideges és rettegett. Tudták, hogy egy olyan milliőben élnek, ahol egy másodperc töredéke alatt reagálniuk kell az őket ért inzultusra: krónikus stressznek voltak kitéve. Akkor kezdtem el tanulni a gyerekjóga módszerét és szociálpedagógiából is arra az időszakra esett a szakdolgozat írásom ideje. Mi mással is foglalkozhattam volna, mint a stresszoldás módszereivel.

 Számomra akkor és ott bebizonyosodott, hogy a jóga végtelen csodákra képes: a szünetben csimpánzként üvöltő és örjöngő, ahol és akit lehet rúgni-ütni képes gyermekekből a jógafoglalkozások végére elsimult arcú, MOSOLYGÓ, nyugodt gyermekek SZÜLETTEK.

Azóta sok-sok év telt el és továbbra is azt látom, hogy szüksége van a mai kor gyermekének erre a módszerre. Ahogy egyre többet tanulok a jógáról, egyre több áldásos hatását érzékelem magamon és a gyermekeken is.

A minap kezdtem azon gondolkodni, hogy mi is történik egyetlen ászana gyakorlása közben egy gyermekkel. A FAPÓZ, VRKSASANA, sokatok számára ismeretes, ha másról nem, képről biztosan. (hiszen a bejegyzés előtt is láthattok egyet :) )

A fapózba helyezkedő gyermek a következőket tanulja meg (szerintem :) ):

  • Mi törénik a testével, ha a megszokott két lábas stabil állóhelyzetből, egy lábra kell emelkednie? Érzékeli, hogy milyen izomműködések kellenek ahhoz, hogy a tartása stabillá válhasson, ha elemeli az egyik lábát a talajról. TESTTUDATA olyan információkkal gazdagodhat, melyeket két lábon állva soha nem szerezhetett volna meg.
  • Kezdetben lehetséges, hogy nehézséget jelent mindez Neki. Megtapasztalhatja, hogy KÜLÖNBÖZIK A TÖBBIEKTŐL. A felkinált alternatív helyzetek (az elemelt láb magassága 3 szinten lehet: boka, lábszár, combtő) megtanítják Neki, hogy Ő, az adott pillanatban hol tart. Megtanulja TISZTELNI és ELFOGADNI magát, aktuális állapotát.
  • Majd megtanulhatja azt is, hogy kitartó gyakorlással FEJLŐDNI KÉPES. Megtanulhatja azt is, hogy a SAJÁT TEMPÓJÁBAN lépdelhet előre. A fejlődés sok tényezős: függ a befektetett munka minőségétől és mennyiségétől, az aktuális napja, időszaka milyenségétől.
  • Megtapasztalja a JELENLÉTET. Tudatosíthatja, hogy az egyhegyű koncentráció stabillá teheti és növelheti sikerét. Ha egy pontra koncentrál, sikeresebb lehet, mintha megosztja a figyelmét.
  • MEGÉRKEZHET ÖNMAGÁBA. A fapóz gyakorlása közben eljuthat egy olyan pontra, amikor már cikázó gondolatok sem zavarják meg. Az ITT ÉS MOST megtapasztalása, egyfajta meditatív állapotba juttathatja, ellazíthatja, kisimíthatja elméjét.

 Az idő előrehaladtával biztos még számtalan dolog fog eszembe jutni erről a pózról és arról, mivel gazdagothatnak általa gyermekeink. A fenti gondolatmenet bizonyára tovább csiszolódik majd velem, ahogy az évek és gyakorlásaim előrehaladnak majd. Ez benne az izgalmas: mindig fogok tudni újabb és újabb dolgokat tanítani a gyermekeknek a jóga eszközével.

És ez csak egy póz volt! :)




Nincsenek megjegyzések: